Kunstjournalen B-Post ønsker med denne utgaven å introdusere auditiv kunst, sonisk kunst, lydkunst – kunst som tar i bruk lyd i en eller annen form. Vi ønsker å informere og reflektere over lydkunsten, både som fenomen og som tradisjon. Gjennom å innby en håndfull kunstnere med verk som vises visuelt samt verk som kan lyttes til, vil vi også invitere deg til å fundere over lyd ...
Les lederen
I dag er lydkunst et svært bredt felt, med kunstnere som arbeider med eksperimentell musikk, lydskulptur, installasjon, performance, radiokunst, høyttalerinstallasjoner, elektronisk kunst og feltopptak, for å nevne noe.
Kjernen i lydkunst er en aktiv tilnærming til lytting som en erfaring der vi plasseres i verden. Lydkunst trekker frem det å lytte for å undersøke hvordan øret betinger vår forståelse og sansning av ting. Jeg vil argumentere for at lydkunst på denne måten betoner at lyd representerer et distinkt paradigme og at lytting innebærer en performativ mekanisme. Slik åpner lydkunsten for refleksjoner rundt atferd knyttet til det hørbare, og hva det vil si å høre og bli hørt.
Adsonore er en interaktiv lydinstallasjon. I bestillingen, formulert av KORO til kunstneren Natasha Barrett, står det at verket skal vare i 20 år. Nå, nesten 10 år etter at verket kom opp, er Adsonore taus.
«Jeg er jo ikke utøvende kunstner. Jeg er en profesjonell lytter, kan du si. Jeg tenker som en publikummer, ikke som komponist. Kanskje blir det en forskjell i forhold til hvordan man setter opp konserter. Man er en del av det profesjonelle feltet og, men er ikke utøver selv.»
Ryggsvømmere lever mesteparten av livet under vann hvor de beskytter habitatet sitt og tiltrekker seg hunner ved hjelp av lyd på opptil 99,2dB som de lager ved hjelp av stridulering med penisen.