I 2013 ble det gjennomført tre biennaler i Norge. Kunstjournalen B-post åpner i denne utgaven for evaluering og refleksjon rundt disse ...
Les lederenVed å belyse de tre biennalene som avholdes i Norge i 2013, undersøker denne teksten fremgangsmåtene til de ulike kuratorgruppene og legger frem ideen om en «samarbeidets etikk» for å vurdere biennalenes forhold til sine kunstnere, lokale institusjoner og publikumsgrupper.
"Vi lagde en invitasjon til å skape et assembly, til å legge vekt på forskning, til å tenke fremtid." - En samtale med Evelyn Holm om etableringen av Bergen Assembly.
"Som kurator som jobber sammen med levende kunstnere om å produsere nye verk, føler jeg meg mer som en medsammensvoren, og mange ganger som en terapeut, en bestevenn, en elskerinne, en mamma, eller rett og slett den man kan skylde på når noe går feil."
Styret i Lofoten International Art Festival fant paralleller mellom de tre kuratorene Bassam El Baroni, Anne Szefer Karlsen og Eva Gonzáles-Sancho, i måten de håndterte følelser på uten å bli sentimentale, og en interesse for historiefortellingen og dens politiske sider.
Vi burde nok ikke ha gjort det. Men vi gjorde det likevel – og det er jeg glad for. Overtredelsen? Vi brøt oss inn i en installasjon «etter stengetid» ...
Å lese den norske selvforståelsen opp mot denne typen uttrykk er det sterkeste ved Bergen Assembly: Her blir den norske velferdsmodellen satt opp mot virkeligheter som er hardere, mer kaotiske, og der langt mer står på spill.
"Critique without utopia is empty, but utopia without critique is blind."
En kort gjennomgang av kataloger (og presse) for Momentum 1998-2006
Noen spekulasjoner omkring produksjon med utgangspunkt i LIAF, Momentum og Bergen Assembly